Alla har någon gång beställt hem en vara från nätet. Under 2016 har fler svenskar upptäckt smidigheten med hemleveranser och postpaket istället för att gå ut och handla i de fysiska butikerna. E-handeln har därför ökat med hela 16 procent och visar en tydlig ökning även för 2017.

shoppa på nätetFör många handlar shopping om att hitta så bra kvalitet som möjligt för en billig peng. Precis som vi skrev om i ett tidigare inlägg är det många som jämför priser, väntar in rea-dagar och försöker få så mycket som möjligt för pengarna. Detta gör man, i flesta fall, smidigast på nätet vilket också är där handeln ökar snabbat just nu. Smidigheten, de snabba leveranserna och utbudet i ett samband leder till att fler och fler väljer nätet framför att fysiskt ta sig ut i butikerna.

Som man kan läsa om i ett pressmeddelande på Breakit har den så kallade E-barometerns sammanställts och presenterats. I rapporten kan man bland annat se att den svenska e-handeln ökade med hela 16 procent under 2016. Detta betyder en ökning med hela 7,9 miljarder kronor och i och med detta står nu e-handeln för 7,7 procent av den totala detaljhandeln i landet.

Livsmedelsbranschen ökar på nätet

Det man främst väljer att handla via nätet är böcker, elektronik och såklart mode. Men det snabbast ökade branschen är faktiskt livsmedelsbranschen som ökade med 30 procent under 2016. Tätt därefter kommer bygghandeln som ökade med 29 procent. Man ser en tydlig bild av hur den digitala handeln upptäcks och att man märker hur bekvämt det är att handla framför skärmen. Att utbudet av livsmedel och matkassar är bättre idag är en förklaring till varför livsmedel har blivit mer populärt att få hemlevererat.

Nytt år och nya mål. Man riktar in sig på att e-handeln kommer fortsätta öka och vid årsskiftet se en siffra på 17 procent. Detta innebär, enligt Breakit, att var tionde köp kommer ske på nätet detta år.